Vevaxelslipning


Renovera vevaxel & vevstak

Vevaxelslipning innebär slipning av vevaxelns ramlager och vevaxeltappar. Slipningen utförs när slitaget överstiger toleransen. Det innebär att man slipar ner tapparna till närmaste underdimension. Slipning av vevaxel är en effektiv process för att återställa en viktig komponent i motorn till nyskick.

 
maskin för slipning av vevaxel

Vevaxelslipning med hög precision utförd av erfarna experter

När någon av våra medlemsorganisationer utför en renovering av vevaxel eller vevstak görs arbetet med professionella verktyg och maskiner som kan garantera precision ner till en tusendels tum. Arbetet inleds med att balansera vevaxeln i en speciellt utformad slipmaskin och fastställa mängden material som behöver slipas bort. Vi slipar ner tapparna till närmaste underdimension och undviker att reducera material i onödan.

 
mätinstrument vid vevaxelslipning

För att säkerställa ett perfekt resultat är vi noga med kontinuerliga mätningar, speciellt när vi slipar rodjournalerna. Det är även viktigt att ta hänsyn till kolvarnas slaglängd som påverkas av en slipning.

Efter genomfört slipning har samtliga journaler på vevaxeln korrekt slaglängd, en jämn och slät yta och är perfekt balanserade. Vi kan även utföra riktning av vevaxeln vid behov.

 
Närbild på vevaxel efter slipning

Vad blir effekten av vevaxelslipning?

Efter en genomförd renovering av vevaxel & vevstak som ser ut och fungerar som ny. Renoveringen inte bara ökar livslängden och säkerställer korrekt funktionalitet, utan även ger motorn mer kraft och ett förbättrat vridmoment som krävs för att motorn ska kunna prestera optimalt.

  • När slitaget överstiger toleransen krävs en slipning av vevaxeln. Med tolerans menas den mån av avvikelse som är godtagbar för normal funktion. Då ytorna på rodjournalerna har slitage som överstiger toleransen behövs en slipning. Om vevaxelns journal avviker med mer än 0,001 tum är det nödvändigt att korrigera rotationen genom renovering av vevaxeln.

    Slitaget visar sig ofta i form av synbara eller kännbara repor i vevaxeln vilket negativt påverkar prestanda. Slitaget kan bero på överhettning, problem med smörjning och olja eller skador på vevaxeln men kan åtgärdas genom noggrann slipning.

    Anledningarna till slitage kan vara många men eftersom vevaxeln är en central och rörlig del av motorn kan små ojämnheter och förvrängningar orsaka stora skador. Det är därför viktigt att renovera vevaxel & vevtak i god tid innan skadorna blir för omfattande och kostsamma.

  • Våra medlemsorganisatorer kan renovera vevaxeln till en stor mängd olika motorer oavsett det gäller bilmotorer, båtmotorer, dieselmotorer, en liten industrimotor eller en större fartygsmotor på 50 000 hk. Vi har lång erfarenhet av att slipa flera olika storlekar och material som aluminium och stål. Oavsett motor kan vi garantera ett jämt och professionellt resultat.

  • Varje motor är unik och har olika behov. När du kontaktar oss för vevaxelslipning tar vi hänsyn till dina behov när vi ger dig en offert. Kontakta någon av våra medlemsorganisationer nedan för att få ett prisförslag för just din motor!

  • Du kan få en professionell renovering av vevaxel & vevtak utförd av samtliga av våra medlemsorganisationer. Kontakta din närmaste motorrenoverare redan idag!