Planslipning av motorer


Planslipning är en central del av topplockrenoveringen som utförs genom fräsning eller slipning. Det finns flera vanliga anledningar till planslipning, exempelvis om topplocket har blivit skevt eller fått en skada i ytan.

Ett annat vanligt syfte till planslipning är att öka kompressionen vid trimning för ökad prestanda. Syftet med planslipning är att jämna till ytan på både topplocket och motorblocket för att garantera en jämn förslutning.

När vi slipar motorer med professionella verktyg ger det en nära spegelblank yta utan repor och skador så du slipper oroa dig för läckage.

planslipning av motorblock

Planslipning eller Planfräsning ger en slät yta i motorn

Planingen av topplock görs vanligtvis genom fräsning eller slipning. Hos våra medlemsorganisationer får du en professionell planslipning med moderna maskiner som garanterar en perfekt slät yta för optimal prestanda. Planslipning kan genomföras både på topplocket och motorblocket för att garantera en god förslutning mellan motordelarna.

planslipning genom fräsning

 Två olika tekniker är planslipning och planfräsning

Tidigare var slipning den vanligaste tekniken men den är populär även idag tack vare den jämna yta som tekniken ger.

Många moderna motorer består av aluminium och då är planfräsning en bättre teknik. Fräsning ger möjligheten att vara väldigt exakt i mängden material som elimineras från ytan och det tar ofta kortare tid än slipning.

Vad blir effekten av planslipning?

Efter en genomförd planslipning får motorn en slät yta som ser ut och fungerar som ny. Det resulterar i en perfekt förslutning mellan topplocket och motorblocket vilket krävs för att motorn ska kunna prestera optimalt. Läckage och ojämnheter gör att motorn inte arbetar effektivt och du får ut mindre effekt.

planslipning av motorblock

En slät yta är en tät yta

Med en jämn yta kan packningarna fungera som tänkt och du ökar livslängden på motorn avsevärt.

När är är planslipning nödvändig?

När ett topplock börjar läcka i ventilerna eller i packningarna kan det vara dags för inslipning. Det gäller även om du märker att motorn har förlorat effekt, om bränsleförbrukningen är felaktig eller om du vet att motorn har tagit skada.

Har motorn reparerats genom svetsning är det också lämpligt att genomföra en planslipning. Ibland räcker det dock inte med endast en planslipning. Då behöver man ofta fräsa korrigeringsvinklarna i ventilsätet. Tilldetta har vi olika verktyg och maskiner för att kunna hantera alla förekommande topplock.

Det är även möjligt att tillverka nya ventilsäten och helt byta ut de gamla. Även ventilerna kan behöva slipas om antingen ventiltallriken har skevats eller om skadorna i ytan är för djupa.

Svetsarbeten vid planslipning & topplocksarbete

Många topplocksskador kräver reparationer med svetsarbete, exempelvis vid sprickor eller korrosionsskador. Tack vare våra moderna maskiner har vi ofta möjlighet att laga topplocksskador som ofta skulle anses vara omöjliga att reparera.

Vilka motorer lämpar sig för planslipning?

Våra medlemsorganisatorer kan slipa en stor mängd olika motorer oavsett det gäller bilmotorer, båtmotorer, en liten industrimotor eller en fartygsmotor på 50 000 hk. Vi har lång erfarenhet av att slipa flera olika storlekar och material som aluminium och stål. Många vänder sig till oss för planslipning av klassiska V8 motorer eller nyare modeller. Oavsett motor kan vi garantera ett jämt resultat.

Vad kostar planslipning?

Varje motor är unik och har olika behov. När du kontaktar oss för planslipning tar vi hänsyn till dina behov när vi ger dig en offert. Kontakta någon av våra medlemsorganisationer nedan för att få ett prisförslag för just din motor!

 

Var erbjuder vi planslipning?

Du kan få en professionell planslipning utförd av samtliga av våra medlemsorganisationer. Kontakta din närmaste motorrenoverare redan idag!