Motorrenovering


More:s medlemsföretag är alla väldigt kompetenta och kunniga inom motorrenovering av alla sorters motorer. Specialisering inom marin, båtmotorer, snöskoter, bil, entreprenad, industri, lastbil, buss, veteran och klassiska bilar, moped, motorcykel, vattenskoter mm finns.

Motorrenoverarna kan alla göra de bearbetningar som krävs för att renovera upp en motor. Nedan följer en förteckning och en kort beskrivning av av de olika momenten/maskinbearbetningarna som kan utföras och vad de innebär för att helrenovera eller delrenovera ett shortblock*, longblock* eller komplett motor.

Planslipning

Bearbetning för att få ytan slät och jämn med de rätta måtten och toleranserna.

Cylinderborrning.

Borrning av slitna cylindrar som överstiger förslitningstoleransen, samt ökning av cylindervolym. 

Honing

Görs först och främst alltid efter en cylinderborrning. Görs också för att få en ny fräsch tätyta efter borrning eller vid kolvringsbyte. Kan även utföras med s.k. stressplatta.

Vevaxelslipning

Innebär slipning av vevaxelns ramlager och vevaxeltappar. Slipningen utförs när slitaget överstiger toleransen. Det innebär att man slipar ner tapparna till närmaste underdimension.

Ventilrenovering/topplocksrenovering

Många olika arbetsmoment ingår i detta. Montering styrningar, montering ventilsäten, blyfri konvertering, slipning ventiler, fräsning ventilsäten. För topplock med överliggande kamaxel tillkommer ytterligare arbetsmoment såsom byte eller borrning kamaxelläge, ventiljustering i vissa fall.

Provtryckning

Provtryckning av topplock och cylinderblock. Görs för att upptäcka sprickor. Utförs i varmvattenbad.

Balansering

Dynamisk balansering rekommenderas alltid vid borrning, ändring av vikt i vevparti, såsom byte av kolvar och vevstakar etc. Utförs även på elmotor.

Vevstaksrenovering

Kontroll och renovering av vevstake är minst lika viktigt som vevaxelslipning. Innebär renovering av lagerläge, byte bussningar, byte bultar, säkerställa rakheten på vevstaken.

Linehoning/AR-borrning

Säkerställa rakhet och mått på ramlagergången. Utförs alltid vid byte av ramlageröverfall. Linehoning ska alltid utföras efter byte av bultar, tex ARP.

Fodring

Fodring av cylinder/cylinderblock gör man när en cylinder har spruckit eller när slitaget har blivit onormalt och en borrning inte räcker till.

Svarvning

Det kan förekomma i alla ovanstående arbetsmoment tex tillverkning av bussningar, svarvning svänghjul. Rundslipning, fräsning och svarvning kan utföras enligt kunders önskemål.

Kamlager/balansaxellager byte

Utförs när slitaget på dem överstiger förslitningstoleransen. I vissa fall kan även AR-borrning bli nödvändigt. Vid de flesta motorhaverier är det nödvändigt med kamlagerbyte då det finns oljekanaler bakom som behöver rengöras.

Motordelar och reservdelar

More:s medlemmar har också goda kontakter med leverantörer både i Sverige och utomlands och kan tillhandahålla alla reservdelar som behövs till motorn. Kamaxlar, ventiler, ventillyftare, lager, packningar, kamkedja, kamrem, topplocksbultar, kolvar, kolvringar mm.


*Shortblock innebär motorblock med vevaxel, vevstakar, kolvar monterat.

*Longblock innebär komplett motor utan kringutrustning (vattenpump, insug, elsystem etc.)