Topplocksrenovering


Topplocksrenovering & Ventilrenovering

Topplocket är en av motorns mest centrala delar. Det är i topplocket som bränsle och luft blandas, antänds och det finns ett stort antal ventiler, ventilsäten och andra delar som kräver tät förslutning för att fungera optimalt. Eftersom topplocket fyller så många funktioner och är en sådan viktig del av motorn är det kritiskt att topplocket fungerar perfekt. Våra medlemsorganisationer har lång erfarenhet av att återställa ditt topplock till samma kvalitet och prestanda som när det lämnade fabriken.

 

Vad ingår vid topplocksrenovering?

Många olika arbetsmoment ingår vid en fullständig topplocksrenovering. Exempelvis ingår montering av styrningar, montering av ventilsäten, blyfri konvertering, slipning av ventiler och fräsning av ventilsäten.

För topplock med överliggande kamaxel tillkommer ytterligare arbetsmoment såsom byte eller borrning kamaxelläge samt ventiljustering i vissa fall.

Processen inleds med att montera isär motorn och undersöka skicket på topplocket. Samtliga delar rengörs och inspekteras för att sedan genomgå noggranna tester. Testerna ger en god bild av vilka delar av topplocket som kräver reparation samt vilka delar som behöver bytas ut.

 
renovering av topplock och ventiler med maskin

Därefter påbörjas arbetet med att renovera topplocket till gott skick genom reparation, slipning, fräsning eller utbyte av delar. För att säkerställa att topplockets yta är jämn genomförs en planslipning. Arbetet går ut på att slipa eller fräsa ytan för att säkerställa ett perfekt jämt resultat. Ventiler byts ut vid behov och ventilsäten repareras genom slipning eller fräsning.

 

Svetsarbeten vid topplocksarbete

Många topplocksskador kräver reparationer med svetsarbete, exempelvis vid sprickor eller korrosionsskador. Tack vare våra moderna maskiner har vi ofta möjlighet att laga topplocksskador som ofta skulle anses vara omöjliga att reparera.

  • Om din motor har fått en skada eller om du upplever läckage som påverkar motorns prestanda och effekt så är det ofta billigare att reparera än att köpa nya delar. Det kan i vissa fall vara svårt att hitta rätt delar till motorn och då är renovering det enda alternativet. Som stor medlemsorganisation har vi ett brett kontaktnät vilket ger oss tillgång till alla tänkbara reservdelar och komponenter.

    Vanliga problem med topplocket är synbara sprickor eller förvrängningar i metallen som orsakar läckage och ojämn förbränning. Det är också vanligt att ventiler och ventilsäten går sönder vilket kan kräva en topplocksrenovering. Ett klassiskt problem är att packningen har skadats under höga temperaturer och hög påfrestning vilket medför att förseglingen mellan motorblock och topplock inte är helt tät. Om topplocket har skadats som följd av en trasig packning eller skadade ventiler & ventilsäten kan du behöva genomföra en topploksrenovering.

    Oavsett vilket problem du upplever med din motor kan vi hjälpa dig med undersökning och renovation!

  • Våra medlemsorganisatorer kan slipa en stor mängd olika motorer oavsett det gäller bilmotorer, båtmotorer, en liten industrimotor eller en fartygsmotor som drivs på diesel. Vi har lång erfarenhet av att slipa flera olika storlekar och material som aluminium och stål. Många vänder sig till oss för topplocksrenovering av klassiska V8 motorer eller nyare modeller. Oavsett motor kan vi garantera ett jämt resultat.

  • Varje motor är unik och har olika behov. När du kontaktar oss för topplocksrenovering tar vi hänsyn till dina behov när vi ger dig en offert. Kontakta någon av våra medlemsorganisationer nedan för att få ett prisförslag för just din motor!

  • Du kan få en professionell renovering av topplock utförd av samtliga av våra medlemsorganisationer. Kontakta din närmaste motorrenoverare redan idag!